Активна ислямска младеж

Aktivna islamska omladinaКризата с нелегалната имиграция, която заля Балканите отваря редица въпроси за развитието на региона. Проникването на лица свързани с крайни религиозни формирования може да дестабилизира региона. Свързването им с организации с проислямистки възгледи от региона е много вероятно. Предоставяме на читателите на Общество.нет анализ за организацията Активна ислямска младеж в Босна.

АКТИВНА ИСЛЯМСКА МЛАДЕЖ (АИМ) – AKTIVNA ISLAMSKA OMLADINA (AIO)

АИМ трябва да се разглежда в контекста на множеството ислямски хуманитарни, религиозни, просветителски, културни и др. организации, както и отделни личности, стъпили координирано в БиХ по време и непосредствено след военния конфликт, под предтекст за оказване на помощ на “застрашените братя мюсюлмани”. Те идват от различни ислямски държави и дейността им на територията на БиХ е функция на разделението им в ислямския свят – политическо и религиозно, т.е. прокарват политиката на отделните ислямски държави и отделните течения в исляма. Може да се смята, че макар и да са действали некоординирано, първоначалната им обща крайна цел е чрез процеса на верската радикализация на мюсюлманите в БиХ, чиито естествен катализатор е самата война, да бъде създадена ислямска държава като огледален образ на държавите, от които идват. В началото на военните действия, в условията на наложеното оръжейно ембарго и липсата на финансов ресурс в Република БиХ, Партията на демократичното действие (ПДД) и нейният председател Алия Изетбегович дават политическа подкрепа на такива организации в замяна на финансова и материална помощ. След подписването на Дейтънското споразумение и създаването на БиХ и оттеглянето под международен натиск на политическата подкрепа от страна на ПДД и отделни политици, довело до неколкократни ревизии на гражданството на натурализирани лица от “афро-азиатски” произход, част от тези организации биват закрити. Би могло да се предположи, че приоритетът им се трансформира в дългосрочно и трайно присъствие на територията на част от БиХ, чрез набиране на последователи сред мюсюлманското население. При съществуващото администратимно устройство на БиХ, силната децентрализация и дублиращи се структури за сигурност, логично голяма част дейността на организациите се насочва към районите с доминиращо мюсюлманско население в централна Босна, където след войната трайно се установяват част от натурализираните граждани на БиХ. Основна целева група са хората с по-нисък образователен ценз и затруднено материално положение.

Сдружението на граждани Организация активна ислямска младеж (АИМ) – Aktivna Islamska Omladina – е регистрирана във Федералното министерство на правосъдието, Федерация БиХ, под №03-054-1068/97 от 16.04.1997г., регистрационен №26, том 1. Според един от бившите председатели на организацията Аднан Пезо, АИМ е основана през есента на 1995г. от няколко бошняка, членове на отряда “Ел-муджахид” в състава на Армията на БиХ (смята се, че в отряда са се включили около 600 бошняци, след задължително преминаване на шериатски курс). Основната цел на АИМ, заявена от нейните ръководители в интервюта в първите години от създаването й е чрез ислямско мисионерство, проповядване и практикуване на чистия ислям, подобно на времената в отряда “Ел-муджахид”, БиХ да се превърне в ислямска държава, основана на принципите на Шериата. Според тях, единствената държава, която отчасти се доближава до техния идеал е Саудитска Арабия. Смятат, че практикуваният в БиХ традиционен ислям е силно изкривен по време на Османската империя, което налага необходимостта от завръщане към ценностите на чистия ислям. По повод обвиненията, че са са последователи на Мухамед Ибн Абдул Уахаб, членовете на АИМ твърдят, че не са уахабити, а последователи на чистия ислям, водят начин на живот и поведение основан на Корана и отричат новостите като за такива смятат всичко, което не е практикувано от пророка Мохамед и е възприето в религиозните практики на по-късен етап. Сред отличителните им, но не задължителни белези, са дългата брада, панталони с крачоли до глезените и семпло облекло. Първоначално основните структури на АИМ са изградени в регионите с преобладаващо бошняшко население – Зеница, Завидовичи, Травник, Бугойно, Горажде, Ябланица, Кониц, но впоследствие се създават местни организации с подструктури, които обхващат по-големите градове във Федерация БиХ – Мостар, Тузла, Бихач (смята се, че организацията не функционира на територията на Република Сръбска). Според официалният уеб-сайт (www.aio.ba), който от края на март сайтът не функционира, АИМ организира традиционни образователни летни ученически лагери на територията на БиХ за деца от страната и от бошняшката диаспора, както и дискусии на религиозни теми, изучаване на Корана, отпечатване на брошури и друга образователна дейност. Освен това, в рамките на АИМ е учредена и спортна школа по карате в гр. Бугойно. Според различни публикации интересът към организираните от АИМ беседи, дискусии, лагери и т.н. е голям. Подобни прояви от хора, близки до организацията, са провеждани и на територията на Косово и Република Македония. Според преводачите на книгата на Хасан Али Секаф “Уахабизъм/салафизъм” (издател Сребърно перо, Сараево 2005г.) Ясмин Мердан и Аднан Мешанович (определящи се като бивши уахабити, а вторият и като член на “Ел-муджахид”) АИМ е част от уахабитската общност на установилите се след войната и разформироването на “Ел-муджахид” в с. Бочиня, централна БиХ, бивши членове на отряда от афро-азиатски произход. Като идеолози на общността се посочват Имад ел-Мисри и Абу Меали, (първият е екстрадиран в Египет през 2001г. и се намира в затвора, а вторият все още се издирва.) Според Мердан, общността в Бочиня представлява джихадско движение, основано от представители на различни движения от арабските страни (като Джема`а исламие и Харекетул-джихадил-ислами от Египет, основали впоследствие със съмишленици от Саудитска Арабия Ал-кайда). Двамата посочват, че паралелно с АИМ на територията на БиХ действат и други разклонения на общността – ислямско младежко списание SAFF, верига месарници Bedr-Bosna, хуманитарна организация ПОМОЩ (на мястото на закритата Furkan), организация El-Menar (на мястото на закритата el-Haramejn). Според тях уникалността на подобни организации, изправени пред предизвикателството да функционират без да привличат сериозно внимание, е именно във възможността им да променят често имената, под които действат. Мердан твърди, че един от идеолозите на уахабитската общност в БиХ е бил неговият духовен учител, убитият през 2005г. в Ирак духовен водач и идеолог на движението на Ебу Мусаб Аз-Заркауи – Ебу-Енес Еш-Шами, живял и проповядвал в БиХ от 1995г. до 1997г. Според Мердан до разрив с учителя му се е стигнало след фетвата на Еш-Шами, че е разрешено да се самоубиеш с цел убийство на окупационни воиници (в Ирак), дори при това да загине друг мюсюлманин или невинен.

Може да се предположи, че АИМ и свързаните с нея организации, основно ислямското младежко списание SAFF, спадат в сферата на влияние на Саудитска Арабия. В подкрепа на това следва да се тълкува и заявяваната им ненавист към Иран и мюсюлманите – шиити. Твърди се, че един от източниците на финансиране/спонсорство на SAFF е чрез публикуването на фетви и худби на религиозни лидери от Саудитска Арабия. За един от основните центрове за сбирки на съмишлениците от АИМ и за център на уахабизма в БиХ се смята Културният център “Крал Фахд” към едноименната джамия в Сараево.(1) (На организирания пред джамията малък пазар се предлага различна литература, аудио и видеокасети, CD и др. с верско съдържание. Прави впечатление външният вид на продавачите и купувачите, крайно нетипичен за Сараево). Духовен лидер на уахабитската общност в БиХ е имамът на джамията Незим Халилович, който е и директор на дирекция “Вакъфи” в Ислямската общност на БиХ (2). За разлика от общественото и медийното експониране в годините непосредствено след основаването си (когато организира редица кампании, включително за подкрепа на мюсюлманите в Чечения, против екстрадирането в Гуантанамо на заподозрени в планиране на терористични действия натурализирани БиХ граждани от т. нар. “Алжирска група”) в последните години АИМ не присъства активно в медийното и общественото пространство. През последните години извършителите на редица тежки криминални престъпления, се самоидентифицираха или бяха свързвани от медиите с АИМ (Муамер Топалович, убил от религиозни подбуди трима души от хърватското семейство Анджелич на Коледа, 2002г., Ведад Хафизович от Сараево, заклал майка си след отказ да изпълни сутрешна молитва и др.). Посредством АИМ много младежи от БиХ получават религиозно образование основно в университети в Саудитска Арабия, Йордания, Йемен като след дипломирането голяма част от тях се завръщат и развиват дейност в родината си. Прави впечатление, че Риасетът на Ислямската общност (ИО) в БиХ и лидерът й д-р Мустафа Церич, не е взимал официално становище относно присъствието на уахабитското движение в БиХ. Според отделни религиозни лидери, обявили се категорично против появата на уахабитите в БиХ (Сенад Агич, главен имам на Ислямската общност за САЩ, проф. Карич, кандидат за поста реису-л-улема през 2005г.), ако не бъдат взети спешни мерки, до няколко години проблемът ще се превърне в проблем на официалните ислямски институции, което би предполагало заемането от радикални ислямисти на високи постове в ислямската общност (ИО), към която е и Факултетът по ислямски науки в Сараево. Основен проблем според Агич са огромните финансови средства, с които разполага вехабийската общност по света и в частност БиХ. Би могло да се предположи, че към момента ИО има интерес от наличието на радикални ислямисти в БиХ, на чийто фон изтъква умереността на традиционния ислям и гради своите позиции в местен и международен план. С дейността си в края на 90-те АИМ предизвиква трайно интереса на международната общност в БиХ, но поради спецификата на организацията и ценностната система на нейните членове (затвореност, религиозен фанатизъм, безразличие към материалното), отделните структури на международната общност трудно биха могли ефективно да осъществят някакава степен на контрол. Една от предпоставките за успех при подобни опити би била сериозната теологическа подготовка.

Бележки:

(1.)Изграден с финансирането на Върховния саудитски комитет за помощ на БиХ (ВСК). Финансирал също изграждането на Ислямска педагогическа академия в Бихач, Саудитски културен център в Мостар, както и на четири джамии в Сараево, Тузла, Бугойно и Зеница. След закриването на ВСК джамията е предадена на Ислямската общност на БиХ, а културният център остава към посолството на Саудитска Арабия в БиХ. През юли 2005г. аташето по културата Абдул Азиз Ал Акили е посетил България като турист.
(2.)Твърди се, че изборът му за директор е бил условие за продължаване на финансирането към ИО на БиХ от страна на Саудитска Арабия

Анализът е предоставен от читател на Общество.нет

13 септември 2015

Общество.нет (цитирането на автора, изданието и активните линкове са задължителни)

Коментари

comments

Short URL: https://obshtestvo.net/?p=12178

Posted by on сеп. 13 2015. Filed under Анализ. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Оставете вашето мнение

Валутни курсове

  AUD =   лв
  CHF =   лв
  EUR =   лв
  GBP =   лв
  RUB =   лв
  USD =   лв

Позиция

cialis buy viagra
За нас | Връзки
Общество.нет - Всички права запазени © 2006-2013г. При цитирането на авторски материали от Общество.нет, позоваването на сайта е задължително.