РЕФАТ ЧУБАРОВ: ПРИЗНАНИЕТО ЗА КРАХА НА МУЛТИКУЛТУРАЛИЗМА Е ПРОЯВА НА БЕЗПОМОЩНОСТ

МНОГО ВАЖНО Е ДА СЕ ЗАПАЗИ ЕВРОПЕЙСКАТА ПОСОКА НА РАЗВИТИЕ НА УКРАЙНА

ИСТОРИЯТА НА ЕВРОПА НЕ ПОЗНАВА ДРУГ ПРИМЕР ЗА НАСИЛСТВЕНО ИЗГНАНИЕ НА ЦЯЛ НАРОД ОТ НЕГОВАТА ТЕРИТОРИЯ, КАЗВА ОЩЕ КРИМСКО-ТАТАРСКИЯТ ЛИДЕР В СПЕЦИАЛНО ИНТЕРВЮ ЗА ОБЩЕСТВО.НЕТ


Рефат Чубаров е 53 годишен, президент на Световния конгрес на кримските татари. Роден е в Узбекистан, където са депортирани родителите му. Завършил е специалност «Aрхиви» в Москва, бил е директор на централен архив в Рига, член на Държавната комисия по проблемите на кримските татари към МС на СССР, заместник председател на Върховния съвет на Крим, народен депутат, заместник  председател на Комитета за правата на човека, член на ръководството на организации по проблемите на кримските татари. Женен с три дъщери.
 

Каква е позицията Меджлиса към събитията в Северна Африка, според вас събитията революция ли са?
Съвременният свят е дотолкова глобализиран, че всяко значително събитие, особено масови социални вълнения, ставащи в други страни, независимо колко са географски отдалечени или близки до Украйна и Крим, заставят обществото да се замисли за проблемите на вътрешното си развитие. Според мен, главният урок от социалните вълнения, ставащи с различна активност в редица арабски държави, е това, че държавите трябва да гарантират правото на народа да участва в управлението на държавата чез преки и свободни и най-вече честни избори, а също и да не допуска нивото на разслоение на обществото да стига критичното ниво, на което милиони хора се оказват на границата на физическото си оцеляване. За нас, кримските татари, които се връщаме сега в своята родина Крим, който е част от Украйна, след десетилетия изгнание, е много важно да се запази европейската посока на развитие на Украйна.

Как ще се отрази на Европа вълна на бежанци от Северна Африка, ще се справи ли старият континет с тази ситуация, някои европейски политици вече заговориха за крах на общоевропейската концепция за мултикултурно общество?

Разбира се всяка страна не желае несанкционирано, още повече масово нахлуване на емигранти, въпреки че, съгласете се, много европейски държави вече не могат да си осигурят устойчиво развитие без постоянен приток на външни трудови ресурси. Затова страните от ЕС трябва да намерят такива форми на взаимодействие с бедните си съседи, включително и с тези от Северна Африка, които да позволят на стотици хиляди потенциални емигранти да имат достойни условия на живот в собствените си  държави. Най-краткият път за тези форми, според мен, е съдействието на ЕС за социално и икономическо развитие на съседите си.
Европейски страни, по силата на историческото си развитие, на практика са мултикултурни. Затова политиците на тези страни не могат, а и не трябва да игнорират съществуващото многооброзие в държавите си.  За мен признанието на водещи европейски политици за краха на европейската концепция за мултикултурно общество значи само едно – проява на безпомощност на самите политици, а не свидетелство за краха на консолидираната политика на европейската общност, насочена към създаване на политически нации, в чийто състав на всеки индивид трябва да се гарантира запазване на неговата етническа, културна и религиозна идентичност.

Според Вас какви сили могат да дойдат на власт след революционните събития в арабските страни – проевропейски, проамерикански, ислямистски или с друга окраска?
Искрено искам да дойдат сили, които не само да осъзнават своята отговорност пред народите си, но и да отчитат, че е необходимо да установят устойчиви и дружески отношения със съседите си и с межднародната общност..

Тези събития не заплашват ли Европа с настъпление на ислямизма?

Трябва да сме много внимателни при използването на термини, характеризиращи някое явление. Още повече при придаването на ислямското вероизповедание и на хората , които го изповядват характеристики или намерения, противоречащи на самата същност на исляма. За жалост редица политици, в това число и от западните демокрации, вместо да търсят и приемат кардинални мерки за обезпечаване на устойчиво развитие на своите общества са по склонни да свързват съществуващите проблеми с едно или друго вероизповедание, в това число и с исляма. Убеден съм, че така се върви до задънена улица, и още повече, че следването на такъв модел може да доведе до по-тежки последствия, каквито в човешката история има не малко.

А възражда ли се ислямският фактор в Крим и  Украйна с връщането на кримските татари от изгнание и каква е неговата роля в процеса на възраждането на вашия народ?
Част от съвременната история на Крим е завръщането на кримско-татарския народ, който беше напълно депортиран от исконната си родина на 18 май 1945 г. и 45 години беше насилствено държан в местата на изгнанието си. Ще подчертая, че историята на Европа не познава друг пример за насилствено изгнание на цял народ от неговата територия. Нашият народ след десетилетия репресии в изгнание вече може да се завърне в родината си. Разбира се, това връщане протича през много трудни условия, предизвиква възраждане на всички сфери, свързани с неговата , културна, езикова и религиозна самобитност. Това става трудно, защото в резултат на депортацията и дългите години живот в местата на изгнание и кримските татари и самият Крим познаха катастрофални разрушения в своето развитие.   Ние, кримскити татари изповедваме исляма. Два фактора – вярата в Аллах и вярност към своята родина ни съхраниха в изгнанието и с тях преодоляхме всички препятствия по пътя към дома. Затова, връщайки се на своите земи, кримските татари наред със устройването на семействата си влагат всичките си сили да строят чилища, за да възродят езика си, издават вестници и списания на родния си език, чистят стари кладенци и облагородяват изворите, реставрират по чудо останалите архитектурни татарски паметници и издигат джамии…
Всичко това татарите правят заради това, за да са уверени в благополучното бъдеще на децата , внуците си, на своите съседи – хора от различви националности и вероизповедания и разбира се за прекрасното бъдеще на родината си – Крим.

 
Авторката в разговор с Чубаров
 Николаева с лидери на кримските татари


ПОСЛЕДНИ ИНТЕРВЮТА:

ЛЮБОМИР СИРКОВ: ДНЕС ОТНОВО НИ Е НУЖНА НОВ ТИП СПОЙКА

ПРОФ. ЦАЧЕВСКИ ЗА РИСКА ОТ ПОВТОРЕНИЕ НА „КОСОВСКИЯ СЦЕНАРИЙ” НА БАЛКАНИТЕ

ОГНЯН МИНЧЕВ: ПОНЯКОГА ЛИЦЕМЕРИЕТО Е ПО-ОТБЛЪСКВАЩО ОТ АРОГАНТНОСТТА

Д-Р ИВАН ГЕОРГИЕВ: КИТАЙСКАТА КУЛТУРНА РЕВОЛЮЦИЯ СЕ ПРЕХВЪРЛИ ТУК

МОМЧИЛ ДОЙЧЕВ: ПОЛИТИЧЕСКАТА КОРЕКТНОСТ Е НЕТОЛЕРАНТНА ИДЕОЛОГИЯ, СЪЗДАВАЩА НОВИ КЛИВИДЖИ НА ОМРАЗА

ПРОФ. АНГЕЛ ДИМОВ: НАРОДЪТ НИ Е МНОГО ДОВЕРЧИВ

ГЕОРГИ АНАСТАСОВ: ПРОБЛЕМЪТ НЕ Е ВЪВ ВИСОКИТЕ ЦЕНИ, А В НИСКИТЕ ДОХОДИ

ПРОФ. ТОЛЯ СТОИЦОВА: БЪЛГАРИНЪТ СЕ РАДВА КАТО НАРУШАВА ПРАВИЛАТА И СЕ ХВАЛИ С ТОВА

ВЕСЕЛИН ТЕПАВИЧАРОВ: ПРЕХОДЪТ БЕШЕ ДОГОВАРЯН МЕЖДУ ЕЛИТА НА СОЦИАЛИЗМА И ЗАПАДНАТА СИСТЕМА

ИВАН ГЕНОВ: ТОВА КОЕТО СТАВА Е ТЕАТЪР НА АБСУРДА

ИВАН НЕЙКОВ: КОЛКОТО ПО-МАЛКО ВНАСЯМЕ, ТОЛКОВА ПО-МАЛКО ЩЕ ПОЛУЧАВАМЕ

ПРОФ. ЧАВДАР НИКОЛОВ: МИСЛЕЩИТЕ В БЪЛГАРИЯ БИВАТ ИЗОЛИРАНИ

ЕВТИМ КОСТАДИНОВ: ПО-ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ ОБЩЕСТВОТО ЖЕЛАЕ ДА ЗНАЕ КОИ СА СЪТРУДНИЧИЛИ НА ДС

ДОСТЕНА ЛАВЕРН: БЪЛГАРИЯ ВСЕ ОЩЕ Е СИВА ГЕОПОЛИТИЧЕСКА ЗОНА, КЪДЕТО ГАЛОПИРАТ ТРОЯНСКИ ЖРЕБЦИ

ДИМИТЪР ИВАНОВ: ИМА ЯСНИ АНАЛОГИИ МЕЖДУ КОМУНИЗМА И РАДИКАЛНИЯ ИСЛЯМ

Коментари

comments

Short URL: http://obshtestvo.net/?p=3737

Posted by on мар. 15 2011. Filed under Интервю. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Оставете вашето мнение

Валутни курсове

 AUD =  1.31883 лв
 CHF =  1.73282 лв
 EUR =  1.95583 лв
 GBP =  2.14483 лв
100  RUB =  2.80485 лв
 USD =  1.66595 лв

Реклама

Позиция

cialis buy viagra
За нас | Връзки
Общество.нет - Всички права запазени © 2006-2013г. При цитирането на авторски материали от Общество.нет, позоваването на сайта е задължително.