МАСИТЕ

РЯЗКА ПРОМЯНА НА СТРАХА ОТ СЪПРИКОСНОВЕНИЕ

Човек от нищо не се бои така много, както от съприкосновението с непознатото . Той иска да види, да разбере какво е това, което внезапно се спуска към него, или поне да определи мястото му в реда на нещата. Човек навсякъде избягва съприкосновението с чуждото. Нощем или изобщо в мрака ужасът от някакъв неочакван досег може да прерасне в паника. Дори дрехите не осигуряват достатъчна безопасност – колко лесно могат да бъдат разкъсани,колко лесно е да се проникне чак до голата,гладка,беззащитна плът на нападнатия.
Този страх от съприкосновението е продиктувал дистанцията,които хората са създали помежду си.Те се заключват в жилища,чийто праг никой не бива да прекрачва – само там се чувстват донякъде вън от опасност.Страхът от крадеца,който може да нахлуе с взлом,не е само страх от разбойническите намерения,той е страх от внезапния, неочакван досег в тъмното. Ръката с грабливи нокти на хищник непрекъснато се използва като символ на този страх…
В нея се съдържат едновременно и безобидното докосване, и опасната атака.. Съществителното „атака” обаче се е ограничило само с отрицателния смисъл на думата.
Тази неприязън към съприкосновението не ни напуска дори когато сме сред хора. Начинът, по който се движим по улицата, в ресторанти,трамваи и автобуси,е продитуван също от този страх.
Дори там, където сме съвсем близо до другите и можем внимателно да ги наблюдаваме и оглеждаме, тръгнат ли към нас, ние започваме да ги избягваме. Ако предприемем противоположното,то е защото някой ни е допаднал и сближаването става по наша собствена воля.
Бързината на извинението,появило се при непреднамереното докосване,напрежението,с което то се очаква,бурната и понякога нападателна реакция,когато то не последва, отвращението и омразата, които изпитваме към „злосторника” дори когато съвсем не можем да бъдем сигурни, че е бил тъкмо той – целият този възел от душевни реакции, свързани с допира до чуждото, крайната ни лабилност и раздразнителност доказват, че тук става дума за  нещо много дълбоко,винаги живо и винаги неясно – нещо, което никога не напуска човека, щом  веднъж вече се е определил като личност. Дори сънят,в който той е далеч по-беззащитен, може  да бъде нарушен твърде лесно от този страх.
Масите са единствената среда, в която човек може да отхвърли страха от съприкосновението.   Те са единственото състояние,при което този страх рязко преминава в своята противоположност. Онова,което е потребно за целта,са плътните маси, в които хората се притискат тяло до тяло, плътни и в своето душевно състояние, и то така, че никой не обръща внимание на това кой  точно го „притиска”. Щом човек веднъж се е оставил в ръцете на масите,той вече не се бои от    съприкосновението с  тях. В този идеален случай всички са равни. Не се забелязват никакви различия,дори между половете. Тук всеки, който е притиснат от някого, има съзнанието,че сам притиска  другиго. И възприема този някой така, както възприема самия себе си.Сетне всичко внезапно протича както  процесите в един организъм.
Вероятно това е една от причините,поради която масите се стремят да се сгъстят толкова плътно:искат колкото може по-пълно да избавят отделните индивиди от страха от съприкосно-   вението. Колкото по-силно хората се притискат един у друг, толкова по осезаемо усещат, че не изпитват страх един от друг. Тази рязка промяна на страха от съприкосновение  е присъща на масите.
Облекчението, което си предават един другиму и за което ще стане дума по-късно, достига невероятно висока степен, когато масите са най-плътни…

Елиас  КАНЕТИ

  /очаквайте продължение в следващите броеве /                                                 

 Подготвил за печат: Цветан АНДРЕЕВ

Цветан Андреев е роден на 27 септември 1948 г. в Комощица, Ломско.  Завършва Ломската гимназия, а през 1990 г. литература в София. Бил е секретар на Клуба на дейците на културата в Михайловград (днес Монтана). Журналист, писател, редактор. Член на Съюза на българските писатели и на СБЖ – Подкрепа. Носител на няколко регионални и национални награди за литература. Автор на няколко белетристични книги.


ПОСЛЕДНИ СТАТИИ:

УНИКАЛНАТА КОЛЕКЦИЯ НА БАНКЕРА ХАЙНРИХ ВАГЕНЕР ПРЕДСТАВЕНА В БЕРЛИН

СТАРТИРА ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ОНЛАЙН ПАРЛАМЕНТ

ПЕТЯ ПАВЛОВА: В БЪЛГАРИЯ НЕЩАТА СТАВАТ, НО МНОГО БАВНО И С ГОЛЯМ ЗОР

ЕДНА ПРИЧИНА В ПОВЕЧЕ ДА КАЖЕМ “HAPPY THANK YOU MORE PLEASE”

ОБЕДИНЕНИ В ОМРАЗАТА

ИЗЛОЖБА ПО СЛУЧАЙ 25 ГОДИНИ ОТ СМЪРТТА НА МАРК ШАГАЛ

НОВАТА КНИГА С РАЗГОВОРИ С ПАПА БЕНЕДИКТ ХVІ

ОТКРИВА СЕ „МЕСЕЦ НА НЕМСКАТА КУЛТУРА“ В СТОЛИЧНА БИБЛИОТЕКА

ШЕГИТЕ НА ДЯВОЛА ИЛИ МАЛКАТА ТЕРЦА НА САТАНАТА

СОФИЯ ДИША

МЛАДЕНКА ЛАНДЖЕВА: ИКОНАТА Е СВЯТ ОБРАЗ

ОНЯ ОТ ШЕСТО

АНА ПАПАДОПУЛУ: ЧУВСТВАМ СЕ КАТО В РОМАН НА ДОСТОЕВСКИ

ЛЮБОМИР НЕЙКОВ: ХУМОРЪТ НИ ОТИДЕ НА КИНО – В КИНОСАЛОНИТЕ С ФИЛМА “МИСИЯ ЛОНДОН”

РЕСТАВРАТОРИ ОТКРИХА КОЛЕКЦИЯ ОТ 300 ГОДИШНИ ОБУВКИ В СТЕНА НА ГОТИЧЕСКИ ЗАМЪК

Коментари

comments

Short URL: http://obshtestvo.net/?p=3879

Posted by on май 12 2011. Filed under Култура. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Оставете вашето мнение

Валутни курсове

 AUD =  1.25438 лв
 CHF =  1.67509 лв
 EUR =  1.95583 лв
 GBP =  2.19904 лв
100  RUB =  2.78819 лв
 USD =  1.66016 лв

Реклама

Позиция

cialis buy viagra
За нас | Връзки
Общество.нет - Всички права запазени © 2006-2013г. При цитирането на авторски материали от Общество.нет, позоваването на сайта е задължително.