Константинос Марицас: Джендъризмът е опасен и не е опасен едновременно

Константинос Марицас е роден на 29 септември 1957 г. в София, в семейството на баща – грък и майка – българка. Средата, в която израства, е наситена с литература и музика. Така опознава и двете балкански култури до съвършенство. Дипломира се като инженер в Атина и като магистър – философ в София. В зрелите си години пише много, пътува и превежда. Философските му идеи са екстраваганти и провокират нов прочит на раждането на цивилизацията и мястото ни – на мъже, жени, хермафродити и други – в нея. Книгите му са публикувани на български, гръцки, руски и английски. Като преводач представя последователно големите гръцки поети пред българската публика. Изданията са билингва. Преводаческият му подход изисква точно спазване на словореда и пунктуацията на автора. Специално внимание отделя на подбора на думите – отличните му познания по етимология на двата езика, както и търпението му да издири стари думи, които да отговарят на оригинала, представят гръцките поети в най-чист вид. Повод за интервюото е предстоящето излизане на последната му книга: „Произход и трансформация на джендърите“ („The origin of transformation of gender“).

Г-н Марицас, вие сте специалист по Древността. Имало ли е понятия като джендър, социални роли, пол и какво е било тяхното място в обществото?

С две думи – не знам. Тези понятия, тези термини (нека забравим за момент, какво се крие зад тях) са продукт на цивилизацията. Какво значи „пол“ е добре определено. Казвам добре, а не общоприето, защото и тук има проблеми. А още повече неопределености има в понятията „социален пол“ и други подобни. Но нека започнем с най-лесното: какво е пол?

„Полът“ (още биологически пол, физиологически пол) е понятие в биологията, което има две предпоставки, две изисквания. „Пол“ е група индивиди от даден биологичен вид, първо, имащ възможност за размножаване, и второ, потомството е плодородно, тоест и потомството е „пол“ и може да се размножи. Половете обикновено са два – мъжки и женски.

И тук идва първият проблем, който ще опиша с един пример. Конят и кобилата са полове, както и магарето и магарицата. Но конят и магарицата, както и кобилата и магарето не са полове, защото техните потомци, катър или муле, са стерилни. От тук се вижда относителността на определението – конят „пол“ ли е? Да, с кобилата, не с магарицата.

Относно „социалните роли“ е по-интересно. В природата мъжките се бият до смърт и победителят опложда женските. Това има много положителни резултати. Първо, създава се подобрено поколение, второ, загиват некадърните индивиди, трето, съхраняват се природните ресурси, четвърто, популацията се задържа стабилна. Например в Серенгети има толкова лъва, колкото могат да изхранят антилопите – равновесие. Ако едната популация се промени, веднага ще се промени и другата, положително или отрицателно.

Но човекът, ние, създадохме цивилизация. Първото нещо, което направи нашият цивилизован прародител, е да спре борбата за оплождане. Моногамията се наложи и всеки мъж, първо, има право да се размножи, и второ живее до физиологичната си смърт. Съответно, това наше решение има много…отрицателни резултати. Първо, създава се подобрено или влошено поколение, второ, не загиват некадърните индивиди, трето, не се съхраняват природните ресурси, четвърто, популацията се увеличава безконтролно.

Изведнъж, в цивилизацията се появиха, и даже като болшинство с водеща роля…некадърните, тези, които щяха да са жертвите на добрите в природата, които щяха да загинат в една евентуална борба за оцеляване. „Тези“, нека ги наречем засега така, които са резултат, но и жертви на цивилизацията. Но понеже са наши индивиди, понеже са хора, независимо от пола – мъжки или женски, ги приютихме под новото общо название „социален пол“.

До наше време бяха само хомосексуалисти. С развитието на цивилизацията се появиха много повече разновидности (няма да се отклоня към биологичното обяснение на въпроса). В древността хомосексуалистите са били използвани като работна ръка, която е имала и голямата привилегия да не се размножава, тоест с живота си не е допринасяла за увеличаване на населението. Хомосексуалисти могат да бъдат намерени в цялата история. Например, египтологът Грег Рейдер е описал гробницата на мъжете Нианкхнум и Кхнумотеп. Двамата били маникюристи на фараона около 2400 г. пр. Хр. в древния египетски град Саккара и били погребани заедно като женена двойка. Кой силен мъж би станал…маникюрист? Ето как и нагледно цивилизацията се възползва от природно некадърните за оцеляване мъже.

Какви са корените на днешния дебат в Древността?

Ще бъда кратък, защото първият отговор покрива частично и този въпрос. Нека се обърнем към религиите. Всяка една се старае да даде обяснение за създаването на света, за създаването на живота, за създаването на човека. И всяка една дава своето обяснение, но в едно са единодушни – Божеството е създало хермафродита и от него впоследствие са се отделили мъжкият и женският пол. Само ще загатна, че латинската дума за пол е sex, която произлиза от глагола seco, който означава разделям. В българския език думите „секс“ и секира са от един латински корен. Тоест „пол“ етимологично произлиза от разсичам.

Ще цитирам Аристофан от диалога „Пир“ на Платон. В него се говори за Ероса и хермафродитите. Аристофан иска да изясни каква сила има Ерос и защо е най-велик от боговете. Съгласно митологията, в много стари времена човешките родове били три, а не два, както се сега. Имало мъже, имало жени, но имало и хермафродити или андрогени. Всеки един от тези родове представлявал сдвоено същество – двама мъже, две жени, мъж и жена. Тези същества разгневили боговете, защото били много амбициозни и опитали да оспорят властта им. За наказание Зевс ги разсякъл (тук искам да припомня „секс“ и секира) на две половини. Така се получили двата рода, които имаме и днес, но те копнеели толкова силно за липсващата си половинка, че само търсели да се съберат и след това, вкопчени умирали от глад и жажда.

С две думи, още от Древността, от зората на цивилизацията, хората са приемали присъствието на хермафродитите, създавайки съответното божества-закрилник и са обяснявали произхода му.

Какви са примерите от света на животните, които бихте съотнесли към днешните дебати?

Ще отговоря позовавайки се на Първата изложба на хомо-сексуализма при животните, открита на 12 октомври 2006 година в норвежкия музей по Естествена история. В нея били представени фотографии, на които се виждали любовните игри между самците на жирафи, маймуни и китове. Уредниците заявили, че проявите на хомосексуализъм се наблюдават сред 1500 животни, като при над 500 вида подобни отношения са документирани. Затова не е било случайно наименованието на самата изложба – „Против природата?“. Музеят заключавал, че човешкият хомо-сексуализъм не може да се счита “неестествен”. Аристотел констатирал очевидно хомосексуално поведение при хиените преди 2300 години, но доказателствата за хомо-сексуализма при животните често са се пренебрегвали от изследователите.

Доколко опасен е джендъризмът за съвременното общество?

Както се вижда от предишните ми отговори, „джендъризмът“ не само че не е опасен, но дава две големи преимущества на обществото – работна ръка, която не се размножава. Джендърът работи, без да допринася до свръхнаселението на Земята.

Просто на днешна дата двата пола, мъжкият и женският, се чувстват застрашени от лавината, състояща се от над 30 (!) разновидности на двата пола. Съответно и джендърите се чувстват застрашени от двата пола. Една ситуацията, която ми припомня студената война, или както казваме в Гърция, бои се Янис от звяра и звярът от Янис.

Да, признавам, че джендъризмът е опасен, докато обществото не разбере, не проникне в причината на появата на тези, бих казал, полови разновидности.

И понеже никой не е осигурен, че в семейството му може да се появят индивиди с различни полове, единствената реакция е закленяването на лошото, като правим с рака и други фатални опасности. Всички се състезават как да хулят джендъризма, надявайки се да не ги докосне.

В края на крайщата, сме принудени да живеем заедно в една цивилизация, която има положителни, но и отрицателни резултати. Надявам се новата ми книга, която ще излезне скоро на пазара, да допринесе за това взаимно разбиране.

13.02.2018

Общество.нет (цитирането на автора, изданието и активните линкове са задължителни)

Мненията на редакцията и на автора/ите могат да не съвпадат.

Коментари

comments

Short URL: http://obshtestvo.net/?p=13659

Posted by on февр. 13 2018. Filed under Гледна точка. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Оставете вашето мнение

Валутни курсове

 AUD =  1.24417 лв
 CHF =  1.69998 лв
 EUR =  1.95583 лв
 GBP =  2.22405 лв
100  RUB =  2.81625 лв
 USD =  1.59023 лв

Реклама

Позиция

cialis buy viagra
За нас | Връзки
Общество.нет - Всички права запазени © 2006-2013г. При цитирането на авторски материали от Общество.нет, позоваването на сайта е задължително.